„Україна моя, Україна, я для тебе на
світі живу".
Письмовий твір-роздум на основі власного досвіду на тему
„Україна моя, Україна, я для тебе на світі живу".
Mета: формувати уміння й навички створення творів- роздумів
на основі власного досвіду;
розвивати усне мовлення; виховувати почуття гордості за приналежність до
українського народу, любов і повагу до рідної мови.
Тип. РЗМ
Вид. Урок формування умінь і навичок.
Обладнання: підручник; таблиця „Типи мовлення";
портрети українських письменників;
ілюстрації української символики; фотографії міст України; магнітофон,
фонограми українських пісень.
Література:
- Витоки творчості.
Посібник.-Д.: Стакер, 1998.
- П.І.Лаврів. Моя земля -
земля моїх батьків. РВП „Лебідь",1995.
- Р.А.Говорун,
В.Є.П'ятеренко. Одна Батьківщина, і двох не буває.- Артемівськ, 1997.
Хід уроку:
- Оргмомент.
- Оголошення теми та мети уроку.
-Діти, сьогодні на уроці розвитку мовлення, ми будемо навчатись писати
твори-роздуми на основі власного досвіду на тему „Україна моя, Україна, я для
тебе на світі живу".
- Робота за темою.
3.1. Актуалізація опорних знань учнів.
а) Згадки про історію Київської Русі.
-Україна - чудовий край. Хто хоч раз побував в Україні, не годен розлучатися
з нею, бо вона притягає людину, як магніт залізо. „Українське небо сміється і
манить до себе. Звірини в лісах і полях так багато, що зубрів, диких коней і
оленів забивають тільки для шкур. Птахів стільки, що навесні хлопці наповнюють
цілі човни яйцями диких качок, гусей, журавлів і лебедів". Так писали про
Україну, давні чужинці.
Україно... Матінко рідна... Народилася ти на святій землі, про яку ще колись
апостол Андрій первозданний, сказав: „На цих горах засяє благодать Божа".
Його пророчі слава збулися. Держава, яка виникла на цих святих горах, Київська
Русь, була однією з наймогутніших в світі. А хто пам'ятає легенду про
виникнення міста Києва?
(Діти розповідають легенду).
б) Милування українською піснею.
-Україна... Ми народилися в Україні, і нам безмежно дорога ця земля. Всю її
не охопити думкою і уявою, а тим більше не розкажеш словом, вона вміщається
лише в серці. А які пісні співають українці!
Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте,
прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим, ніжним,
сильним? Послухайте одну з них.
(Звучить фонограма української пісні).
в) Про українську мову.
- Яка гарна та красива українська пісня. Яка мелодійна українська мова. За
своєю мелодійністю українська мова займає 2 місце в світі після італійської.
Мова наша українська - це золотий запас голосу душі народної, з якого
виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо велике право і гордість
іменуватися народом українським.
А скільки чудових творів написано українськими письменниками Тарасом
Шевченком, Лесею Українкою, Іваном Франком та багатьма іншими. Давайте згадаємо
їх.
(Діти розповідають напам'ять улюблені поезії).
г) Видатні люди України.
- А скільки видатних людей народилося на Україні! У Маріуполі народився
всесвітньо відомий живописець Архип Куїнджі.
У Дебальцеве - поет, письменник Володимир Сосюра.
У селі біля Красноармейську - композитор Сергій Прокоф'єв.
У Добропіллі - письменник Микола Чернявський.
- А кого з видатних українців ви пам'ятаєтє?
(Діти розповідають).
д) Будівельники майбутньої України.
- Так, багато видатних людей народила матінка Україна. Людей, які будували,
покращували рідну землю. Тепер і ви, коли подорослішаєте станете поряд з ними,
щоб працювати для своєї Батьківщини.
- Хтось з вас стане лікарем і буде лікувати людей. Хтось стане
будівельником, щоб будувати величезні палаці. Хтось буде науковцем або
винахідником,та робитиме дослідження та відкриття або відкривати нові землі. І
все це ви робитиме для рідної землі, Батьківщини.
А що ж треба, щоб все це сталося?
(Формулюємо з учнями Правила українського вихованця.
Наприклад:
- Бути свідомим громадянином
України, гордим, що ти українець.
- Поважай і люби свій народ,
свою землю, історію та культуру.
- Дорожи честю української
символики.
- Шануй пам'ять предків і
тих, хто впав у боротьбі за волю України.
- Люби своїх братів, сестер,
поважай старших.
- Виховуй себе ввічливим,
культурним, грамотним і сильним.
- Підтримуй українські звичаї
і традиції своєю участю у них.
- Гідно поводь себе у
громадських містах, на вулиці, не забувай, що ти представник української
нації.
- Поважай культуру, звичаї і
мову інших народів.
- Будь впевнений: мати і
Україна - то найсвятіші слова.)
3.2. Повторення типів мовлення по таблиці (на
дошці).
3.3. Робота над пам'яткою при написанні творів
роздумів (плакат на дошці).
3.4. Творче завдання. Діти розповідають, що вони
напишуть у своєму творі.
3.5. Написання твору.
- Підсумок уроку.
а) читання 1-2 творів
б) Бесіда.
- Діти, що ми з вами робили сьогодні на уроці, що сподобалося та
запам'яталося?
- Домашнє завдання
Дописати твір.
Автор: Молчан Владілена Володимирівна,
учитель української мови та літератури Донецької ЗОШ № 101
|